Parodontologie

Parodontitis is een ontsteking van het tandvlees en/of het kaaksbeen waar de tanden in vast zitten. Door de ontsteking zakt het bot en het tandvlees rond de tanden weg en zo dreigen de tanden hun steun te verliezen. Dit wordt op termijn ervaren als het ‘uitgroeien’ of ‘loskomen’ van de tanden.

Parodontitis is de hoofdoorzaak van tandverlies bij patiënten ouder dan 50 jaar. Onderzoek wijst bovendien uit dat tanden met ontstoken tandvlees tot veertig keer meer kans hebben om ooit verloren te gaan. Voorkomen is dus beter dan genezen!

Ontstoken tandvlees is rood, bloedt gemakkelijk, maar doet geen pijn. Je merkt het meestal bij het poetsen en soms ook bij het eten. In een appel bijten en je ziet een beetje bloed aan de appel. In de eerste fase noemen we het gingivitis. Omdat het geen pijn veroorzaakt, vinden heel wat mensen het normaal, en beseffen ze dus niet dat het tandvlees er slecht aan toe is.
Als de ontsteking echter uitgebreid is en langdurig aanhoudt, gaat het tandvlees ook spontaan bloeden en opzwellen. Het lijkt alsof het tandvlees losser rond de tanden ligt. We spreken nu van parodontitis. Het kaaksbeen en tandvlees trekken weg, waardoor de wortels bloot komen te liggen. Dit kan aanleiding geven tot overgevoelige tanden. De ontsteking en tandplak kunnen een onfrisse adem veroorzaken.
Zonder actie, gaat er zoveel bot rond de tanden verloren dat ze los beginnen te staan, de tanden gaan uitwaaieren of hun positie wijzigen en uiteindelijk verloren gaan. Dit proces verloopt meestal over tientallen jaren, maar is in een vroeg stadium het beste te behandelen. Immers, kaaksbeen dat weg is, komt niet meer terug.

De oorzaak van parodontitis zijn bacteriën. Onze mond zit boordevol bacteriën, maar dit wordt pas een probleem als ze zich opstapelen in de vorm van tandplak. Dit laagje blijft vooral zitten op  moeilijk  bereikbare plaatsen, waar mensen vaak minder goed poetsen (tegen het tandvlees, tussen de tanden). Als het niet weggepoetst wordt, groeit dit laagje plak aan en reageert ons lichaam met een ontstekingsreactie tegen deze ‘indringers’. Het tandvlees wordt rood en begint gemakkelijk te bloeden.

Op enkele uitzonderingen na, gaat het proces van parodontitis heel traag. De eerste symptomen zijn al op jonge leeftijd vast te stellen, en vroeg ingrijpen is dus noodzakelijk.
Er is maar één manier om problemen te voorkomen en dat is een perfecte mondhygiëne. Als de problemen al bestaan en uitgebreid zijn, moet de tandarts ingrijpen.
Het tandsteen en de bacteriën zitten diep onder het tandvlees stevig vastgehecht op het worteloppervlak. Je krijgt het zelf dus niet meer weggepoetst. De tandarts reinigt daarom alle tanden tot diep onder het tandvlees, zodat de worteloppervlakken terug clean zijn. Dit is een dieptereiniging.

In 2 sessies van ongeveer één uur, bij voorkeur uitgevoerd kort na elkaar, wordt de mond volledig schoongemaakt. Om dit grondig te doen, worden de tanden en het tandvlees verdoofd zodat ook onder het tandvlees het tandsteen pijnloos verwijderd kan worden. Om de ruimte rond de tanden te ontsmetten wordt de laser ingezet. Het is een intensieve behandeling. Je start terug met een schone lei, en als je de instructies die de tandarts je geeft, opvolgt, kan je tandvlees weer helemaal gezond worden.

Perfecte mondhygiëne betekent dat je minstens tweemaal per dag alle tanden poetst, tot tegen het tandvlees. Hiervoor gebruik je best een elektrische tandenborstel. Je reinigt tussen de tanden bij voorkeur met  speciale borsteltjes. Eventueel kan je bijkomend ook spoelen met Listerine
Wanneer je dit goed doet, krijg je gezond roze tandvlees, dat strak rond de tanden zit, en niet bloedt bij het poetsen of eten.

Alles begint bij gezond tandvlees! Het is een van de  voorwaarden  om op lange termijn een goede mondgezondheid te behouden. Gezond tandvlees maakt elke andere behandeling veel eenvoudiger en verhoogt ook de kans op langdurig succes!

Roken zorgt voor een minder goede doorbloeding van het tandvlees waardoor het vaak gezonder lijkt dan het werkelijk is! Een tandvleesontsteking wordt daardoor makkelijk over het hoofd gezien. Daarenboven is ook de weerstand verlaagd, met als  gevolg dat het bot rond de tanden sneller afgebroken wordt. Parodontitis is veel moeilijker onder controle te krijgen bij rokers. Vaak blijft de aandoening verergeren, ondanks een goede behandeling. Stoppen met roken is dus ook voor het tandvlees belangrijk.

De impact van parodontitis beperkt zich niet tot tanden en tandvlees alleen. De mond is een deel van het lichaam, en de effecten van een chronische ontsteking doen zich ook op andere plaatsen voelen. Uit onderzoek blijkt dat parodontitis een slechte invloed heeft op hart en bloedvaten. Men stelt ook vast dat zwangere vrouwen met parodontitis vaker een vroeggeboorte hebben!

Openingsuren

Maandag tot vrijdag 9.00 tot 18.00 uur Donderdag gesloten - Tel 054/419440